So far so good med Power2Max

Nyaste cykelprylen är använd för första gången och det känns fint :-)

Jag fick i höstas för mig att det var dags att få lite nya siffror och lite mer statistik att tävla mot. Jag tävlar ju inte mot andra än mitt ego och den tävlingen har gått lite i stå den senaste tiden.
Nå hursomhellst, marknaden för effektmätare är inte stor men tyvärr dyr. Ett fåtal modeller finns och de kostar rejält med flis. Bästa och mest tillförlitliga är SRM som tyvärr kostar på tok för mycket. Näst dyrast och likvärdigt bra är Quarq och Powertap fortfarande rejält dyra. Jag bestämde tidigt att min effektmätare skall sitta i vevpartiet då det blir enklast att flytta den mellan olika cyklar och trainern.
Power2Max effektmätare, Rotor 3D vevparti och Stronglight CT2 34/50 drev.
Sedan en tid hade det gått rykten om en ny tysk effektmätare för vevpartier, med samma noggrannhet som övriga aktörer dvs runt 2%. Nytt nu var ett överkomligt pris. Det är ju dock så att det finns en viss osäkerhet att köpa helt nya produkter, så jag fick helt enkelt lite på de tyska ingengörerna och att dom inte är så dumma att dom släpper ut en katastrof på marknaden. Lite självbevarelsedrift bör dom ju ha.
Strax före jul la jag en order och fick v 51 som leveransdatum, men inte många dagar han går förrän tyskarna hörde av sig och sa att leveransen skjutits upp då man hittat färgfel i eloxeringsprocessen och inte ville sälja exemplar som tappade färgen. Egentligen kunde jag blivit sur men jag tyckte det ingav förtroende att man var så petig att man ville hålla bra kvalité. Nytt leveransdatum sattes med 3 veckors försening. Den tiden hölls. Tyvärr var DHL inte sugna på att leverera postförskott till Sverige men P2M fixade snabbt fram UPS som alternativ och tog på sig merkostnaden för det.
När paketet kom såg allt fint ut med föredömliga tyska manualer på korrekt tyska och godkänd engelska. Tyvärr visade sig ena vevarmen från Rotor vara grå istället för svart. Deras eloxering var dålig men den dom hade tydligen valt att blunda och skeppa produkten ut på marknaden. Ett mail senare till P2M och ärendet var på gång, jag skickade in vevarmen till den tyska generalagenten som bytte den med vändande post. Snabbt som fasen gick det.
Montering på cykel var en baggis, Rotor är kompatibelt med Hollowtech II så ett Dura-Ace vevlager funkar perfekt. Den CNC-frästa vevaxeln var tyvärr full med grader så lite finkornigt sandpapper fixade biffen. Power2Max förutsätter ett vevparti där spindeln är demonterbar. Dom säljer mätare som passar på vevpartier från TA Specialité, Rotor och SRAM S900. Ett verktyg medföljer så att man klarar sig själv. Mätaren säljs även lös så har man redan ett Rotorparti typ Agilis, 3D eller 3D+ så ligger mätaren på 720€. Man kan ju också köpa ett Rotorparti över disk för att se så vevarna har samma färg… 😉
Jag monterade allt, satte det på trainern, stoppade in batteriet i hållaren och mätaren startade upp. En LED blinkade grönt och livet kändes skönt. Mätaren kör ANT+ så min Garmin Edge 705 hittade den direkt, både effektmätare och kadensmätare. Ett CR2450-batteri skall klara 300-400 timmars drift och byte går på någon minut. Ingen kalibrering behövs, varken vid batteribyte eller byte av drev. Allt sköts av mätarens firmware.
Ett pass på trainern har jag avverkat och so far so good. För 860€ och med en Euro som ligger ganska bra till mot kronan är det ett jäkla attraktivt val för effektmätare. Hittils har allt funkat bra, men långtidstest får utvisa vad den går för ”på riktigt”. Mitt först pass blev 6×3 minuters på 4.1 w/kg och 5×30 sek spurter på 5.5 w/kg. 
Sifferstatistikstävlingen har börjat…!

Ola

Multinjutare med försmak för träning, friluftsliv, mat och bilder.

4 Responses

  1. Helena skriver:

    Lite för mycket siffror och teknik för mitt blonda huvud, men kör hårt och lycka till!

  2. Patrik Heiler skriver:

    Bra rapport. Den verkar ju inte helt fel. Jag kör själv med Garmin 705 och det verkade ju funka fint.

  3. Nicklas Ekstrand skriver:

    Intressant! Jag trodde inte att de skulle få produktkvalité redan till denna säsongen baserat på vad som skrevs från cykelmässan i höstas. Men det är bra det blir konkurrens så att priset blir anständigt.

    Jag skickade en fråga till CykelCity igår vad skulle kosta för ett hjul med Powertap. Men Powertap har ju som du konstaterade stora begränsningar.

  4. Katarina M-I skriver:

    Sehr intressant:)

    Fast jag lät någon annan banka dit härligheten.

    Nu hoppas vi bara att vi verkligen gjort ett bra köp va?

    Mvh Katarina

Lämna en kommentar...